راهنمای انتخاب باند ماشین مناسب
نوشته شده توسط : تکنوگارد

 

راه های زیادی برای گوش دادن به موسیقی و بهبود کیفیت آن در خودرو وجود دارد، اما نصب یک باند ساده مقرون به صرفه ترین و سریع ترین راه برای افزایش کارایی است. باند خودرو در اندازه ها، شکل ها، انواع و کارایی های مختلف در بازار موجود است که ممکن است هنگام انتخاب خریدار را دچار سردرگمی کند. از این رو در این مقاله قصد داریم نکات کاربردی و مهم هنگام خرید باند خودرو را به صورت ساده و روان توضیح دهیم.

نکات خر ید باند ماشین

1- نوع باند خودرو

اولین نکته ای که بعد از خرید ضبط خودرو باید در نظر بگیرید نوع باند است. در حالت کلی و در یک تقسیم بندی کلی دو نوع اصلی باند داریم شامل:

  • باندهای کامپوننت
  • باندهای فول رنج

باندهای کامپوننت به دلیل طراحی که دارد، بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهند. اجزای باند کامپوننت که شامل یک جفت ووفر، توییتر و کراس اوور است از یکدیگر جدا هستند. نصب آسان و پخش عالی از ویژگی های باند کامپوننت می توان به نصب راحت و پخش عالی اشاره کرد. با این حال، قیمت بالاتری نسبت به باند فول رنج دارد. اما اگر به دنبال سیستم صوتی پیشرفته تری هستید، گزینه خوبی خواهند بود. باند خودروی فول رنج که به آن درایور فول رنج نیز گفته می شود، شبیه به اسپیکر مادری است که تمام اجزای داخل آن را دارد. باند فول رنج با توجه به نوع برند تولیدی می تواند طیف وسیعی از فرکانس های مختلف را از سیستم صوتی پخش کند، اما اگر در فضای مناسب قرار نگیرد، کیفیت صدا به شدت کاهش می یابد. نصب باندهای فول رده نسبت به باندهای کامپوننت راحت تر و قیمت پایین تری دارند که می تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که می خواهند باندهای فابریک خودرو را جایگزین کنند باشد.

2- کیفیت صدای باند ماشین

 کیفیت صدا یکی از مهمترین نکات در خرید باند ماشین می باشد. به همین دلیل هنگام خرید باند ماشین باید عرض و دامنه صدا را بررسی کنید. سیستم های صوتی اتومبیل دارای فرکانس های خاصی هستند که بر کیفیت صدا تأثیر می گذارد. هرچه فرکانس بالاتر باشد، کیفیت صدا بهتر است. فرکانس صدای طبیعی در بالاترین نقطه 20000 هرتز و در پایین ترین نقطه 10 هرتز است. با این حال، توجه داشته باشید که برای داشتن صدایی با کیفیت، نیازی به انتخاب باند فرکانس بالا ندارید.

3- حساسیت صدای باند خودرو

حساسیت صدای باند خودرو به حداکثر توان خروجی سیستم صوتی بستگی دارد. اگر باند سیستم صوتی خودرو کم مصرف باشد، مثلاً 15 وات یا کمتر (در خروجی باند)، حساسیت باند باید بیش از 90 دسی بل باشد. اکثر سیستم‌های صوتی خودرو که در کارخانه نصب می‌شوند، انرژی کارآمدی دارند. سیستم‌های صوتی پرقدرت معمولاً از تقویت‌کننده‌های داخلی استفاده می‌کنند که به یک باند با حساسیت کم نیاز دارند. اگر دسیبل مناسب و درست (حساسیت صدا) را تهیه کنید، صدای خوبی از باندها خواهید شنید.

4- هماهنگ کردن قدرت باند ماشین

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید باند ماشین برای سیستم صوتی ماشین خود باید در نظر بگیرید، میزان توانایی و قدرت بین باند و ضبط است. این نکته به شما امکان می دهد تا میزان توان خروجی باندها را کنترل کنید. این بدان معناست که توان خروجی توان ضبط باید با توان باند پخش مطابقت داشته باشد. یک سیستم صوتی با آمپر قدرتمند به باندهایی با توان عملیاتی نزدیک به توان خروجی نیاز دارد.

5- باند ماشین دو طرفه یا سه طرفه؟

 رایج ترین باندهای خودرو دو طرفه و سه طرفه هستند. باندهای دو طرفه که باندهای کواکسیال نیز شناخته می شوند از یک ووفر و یک توییتر تشکیل شده اند. در حالی که باندهای سه طرفه دارای ووفر، توییتر و میدرنج هستند و فرکانس صوتی بالاتری دارند. اگر تازه مالک خودرو هستید، بهتر است باندهای دو طرفه را انتخاب کنید، آنها مقرون به صرفه تر هستند و نصب راحت تری دارند. اما اگر سال ها تجربه رانندگی دارید و ماشین دارید می توانید سه راه را انتخاب کنید. البته برخی از برندهای تولید کننده باند، مدل های 4 و 5 وجهی را نیز طراحی و به بازار عرضه کرده اند.

6- اجزای سازنده باند خودرو

مواد و اجزای سازنده باند تاثیر زیادی بر کیفیت صدا و عمر سیستم دارند. باند ماشین از سه قسمت مهم تشکیل شده است که هنگام خرید باید آن ها را بررسی کنید

  • توییتر از مواد نرمی مانند ابریشم، پلی اورتان یا منسوجات دیگر ساخته شده است تا بتواند صدای گرم را در باند منتقل کند. اما توییتر با مواد سخت تری مانند سرامیک، گرافیت یا فلز تولید می شود که می تواند تمام صداها را به خوبی در عمق باند پخش کند. بهترین پوشش برای این قطعه لاستیک است، اما برخی از تولیدکنندگان برای تولید آن از پارچه یا مقوا استفاده می کنند.
  • ساختار ووفر سبک است و در تولید صداهای اولیه موثر است. ووفرها برای پخش صدای با فرکانس پایین طراحی شده اند که به دو قسمت میانی ووفر و ساب ووفر تقسیم می شوند. بهترین ماده برای ساخت ووفر پلی پروپیلن است تا بتواند صداهای باس را به دقت پخش کند.

7- انطباق باند و خودرو

اگرچه باندها ارزش وسیله نقلیه را افزایش نمی دهند، اما می توانند لذت رانندگی را افزایش دهند. مطلقا هیچ کس دوست ندارد یک بند ماشین با کیفیت پایین در ماشین مدل بالا خود داشته باشد. بنابراین تطبیق باند با نوع خودرو بسیار مهم است. قبل از اینکه برای خرید باند بیرون بروید، جمع آوری اطلاعات کامل در مورد بانداژهای موجود در بازار بسیار مهم است. برای خرید باند باید مدل، نوع و سال ساخت خودرو را در نظر گرفت.

8- قیمت باند خودرو

باندهای با کارکردهای مختلف قیمت های متفاوتی دارند. باندهای ساده بسیار مقرون به صرفه هستند در حالی که باند با سیستم پیشرفته و راندمان بالا بسیار گران است. بنابراین قبل از خرید باند، باید بودجه خود را مشخص کنید. سعی کنید ویژگی ها و قابلیت های بیشتر باند را در نظر بگیرید. اندازه باند بر عملکرد کلی و بازتاب صدا تأثیر نمی گذارد، اما بر قیمت تأثیر می گذارد.

 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: